Kårföreningar

Har du en idé, tycker du något saknas på campus eller har du en fråga som du brinner för?

Föreningarna bidrar till ett levande campus och ett rikt socialt studentliv. För de som väljer att skapa en förening genom SUS, en så kallad kårförening, erbjuder vi service och stöd som stärker dina möjligheter att vara föreningsaktiv! Här hittar du länkar, styrdokument, guider, och formulär som du behöver för att göra administrationen för din förening så enkel som möjligt! Hittar du inte det du söker eller har andra frågor? Kontakta oss här!

Registrera och starta ny kårförening!

  • Som kårförening hos SUS får ni tillgång till olika typer av service och stöd. Ni får bland annat boka SU:s och SUS lokaler helt gratis, söka bidrag för att anordna aktiviteter på campus och nätverka med andra kårföreningar.

    Har du en idé du vill förverkliga? Då hjälper vi dig!

    1. Det första du behöver göra är att hitta två till som vill skapa kårföreningen tillsammas med dig. Ni behöver alla tre vara medlemmar i SUS.

    2. Nästa steg är att skriva föreningens stagdar, vilka fungerar som reglerna för er förening. Här hittar ni en mall för stadgar, som ni kan utgå från.

    3. Efter detta ska ni ha ert konstituerande möte, vilket är föreningens första möte där ni antar stadgarna och beslutar att starta föreningen. Här hittar ni en mall för ert konstituerande möte som ni kan utgå från.

    4. Nu är ni redo att skicka in er ansökan för att få kårföreningsstatus! Det gör ni genom att skicka er stadga och protokoll från det konstituerande till SUS verksamhetsutvecklare.

    Behöver ni hjälp med något av stegen är ni varmt välkomna att höra av er till verksamhetsutvecklaren.

    Har ni redan haft ert konstituerande möte, skickar ni in er stadga och ert senaste årsmötesprotokoll till SUS verksamhetsutvecklare tillsammans med en beskrivning av föreningen. I beskrivning ska det framgå om föreningen har band till, eller varaktiga samarbeten, med andra organisationer.

    För att er förening ska erhålla kårföreningsstatus måste minst tre personer i styrelsen vara medlemmar i SUS.

  • För att behålla er status som kårförening måste omregistrering ske varje år i oktober.

    Ni omregistrerar er genom att maila SUS verksamhetsutvecklare ert senaste årsmötesprotokoll samt era stadgar om dessa ändrats.

    För att er förening ska behålla kårföreningsstatus måste tre personer i föreningens styrelse vara medlemmar i SUS under innevarande verksamhetsår. Det ska tydligt framgå i kommunikationen till SUS vem i föreningen som är kontaktperson.

Ansök om bidrag

  • Ett verksamhetsbidrag på 500 kronor per termin kan betalas ut till registrerade kårföreningar som ansöker om det. Bidraget ska gå till löpande kostnader såsom fika till möten. Vårterminens verksamhetsbidrag söker ni mellan 1 januari och 30 juni. Verksamhetsbidraget för höstterminen sökes mellan 1 juli och 30 december.

    Logga in på din SUS-sida för att ansöka.

  • Har er förening ett projekt som kommer påverka SU:s studenter positivt så kan ni söka projektbidrag för att genomföra det. Det går att söka bidrag under fyra ansökningsperioder:

    Ansökningsperiod 1
    Ansökningsperioden öppnar 2 maj och stängs 12 juni. Detta är för aktiviteter som äger rum mellan 19 augusti till 14 oktober.

    Ansökningsperiod 2
    Ansökningsperioden öppnar 2 september och stängs 29 september. Detta är för aktiviteter som äger rum mellan 15 oktober till 31 december.

    Ansökningsperiod 3
    Ansökningsperioden öppnar 11 november och stängs 15 december. Detta är för aktiviteter som äger rum mellan 1 januari till 31 mars.

    Ansökningsperiod 4
    Ansökningsperioden öppnar 15 februari och stängs 15 mars. Detta är för aktiviteter som äger rum mellan 1 april till 10 juni.

    Logga in på din SUS-sida för att ansöka.

    Se goda exempel på projektbidragsansökningar här.

    Se rapporteringsmall för projektbidrag här.

Service & hjälp för din kårförening

Boka en lokal åt din förening

Via SUS Admin kan ni boka både SUS och SU:s lokaler för att genomföra möten och evenemang.