FAQ studenters rättigheter

SUS ombud möter varje dag studenter som har olika frågor om sina rättigheter och skyldigheter som student. På den här sidan hittar du svar på de vanligaste frågorna. Här kan du därför hitta svar på frågor om bland annat misstanke om fusk, studenters möjlighet att ändra betygsbeslut, information om varför kursplanen är så viktig och vilken skyldighet universitetet har att svara på dina mail.


Fusk och plagiat - så här hanteras ett disciplinärende på SU

Denna information riktar sig till dig som är student vid Stockholms universitet och som vill veta mer om vad som kan hända vid misstanke om vilseledande vid examination, det som i dagligt tal kallas fusk eller plagiat. Här hittar du också information om vad våra ombud kan erbjuda för stöd och råd till en student som är misstänkt för fusk eller plagiat.

Vad säger regelverket?

Om en student ”med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas” så får universitetet vidta disciplinära åtgärder enligt 10 kap. 1 § 1 p. i högskoleförordningen. Det är alltså enbart vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas som det kan bli aktuellt med disciplinära åtgärder. Det innebär att ett utkast som en student kommunicerar med sin handledare eller när en student visar ett examinerande prov för en studiekamrat inte kan bli föremål för en utredning om vilseledande.

Det finns även andra fall då universitet får vidta disciplinära åtgärder enligt 10 kap. 1 § 2-4 p. i högskoleförordningen. Dessa fall är när en student:     

  • stör eller hindrar undervisning, prov eller annan verksamhet inom ramen för utbildningen vid högskolan

  • stör verksamheten vid högskolans bibliotek eller annan särskild inrättning inom högskolan

  • utsätter en annan student eller en arbetstagare vid högskolan för sådana trakasserier eller sexuella trakasserier som avses i 1 kap. 4 § diskrimineringslagen (2008:567).

 Stockholms universitet hanterar dessa fall på liknande sätt som fusk och plagiat.

Disciplinärendet inleds av universitetet

När en anställd på Stockholms universitet misstänker att en student vilselett vid examination anmäler denna det till en ansvarig person på institutionen. Det brukar i de flesta fall vara prefekten eller en studierektor. Den ansvarige upprättar dokumentation om ärendet.  Ofta informeras studenten om misstanken och att utredning pågår i ett mejl från ansvarig på institutionen och ibland kallas studenten till möte med institutionen.

Om institutionen kallar studenten på möte är ombudens råd att se mötet med institutionen som ett informationsmöte, där Stockholms universitet har möjlighet att informera dig om hur de ser på saken. Vi har inte möjlighet att delta i möten med institutioner men om misstanke kvarstår efter mötet bistår vi dig vidare i processen.

Ibland efterfrågar institutionen studentens version av vad som hänt. Har du inte tagit del av några handlingar är ombudens råd att du väntar med att utveckla din version tills du tagit del av misstanken i skrift. 

Studenten har rätt att studera som vanligt under handläggningen av disciplinärendet. Undantaget är om rektor, efter samråd med den lagfarne ledamoten i Disciplinnämnden, tillfälligt (interimistiskt) stänger av studenten med omedelbar verkan från verksamheten vid universitetet.

Studenten får ett missiv

Det kanske vanligaste sättet som en student får reda på att den har en misstanke riktat mot sig är via kontakt från Rättssekretariatet på rektors kansli. Studenten får en samling dokument med ett föjebrev, som kallas missiv, skickat till sig samt information om att den ska bekräfta att den mottagit dokumenten. I dokumenten finns personuppgifter om studenten, information om vilken misstanke som riktas mot studenten, en redogörelse från institutionen och noteringar om den kontakt institutionen haft med studenten om ärendet. Om ärendet rör otillåtna anteckningar ska en kopia av dessa finnas med. Om ärendet rör plagiat finns ofta en längre Urkunds-rapport med källor samt övrig information som kan vara relevant för ärendet bifogad.

Studenten kan lämna ett yttrande

Du som student uppmanas inkomma med ett yttrande/bemötande över de misstankar som riktas mot dig i missivet. Ombuden har möjlighet att ge dig råd angående vad som kan vara bra att bemöta gällande den misstanke som riktas mot dig. Generellt brukar ombudet ge rådet att du i ett yttrande:

  • ger din version av händelsen

  • ger en bakgrund och eventuella bakomliggande orsaker till vad som hänt

  • bemöter anklagelserna i anmälan

  • är formell och saklig i språket

När en student inkommit med yttrande får rektor ärendets missiv med bilagor och yttrande på sitt bord. Rektor beslutar då om ärendet ska lämnas utan åtgärd (och därmed finns ingen misstanke mot studenten kvar), om varning ska utdelas eller om ärendet ska hänskjutas (gå vidare) till disciplinnämnden. Om rektor beslutar om varning har studenten rätt att få det beslutet prövat av Disciplinnämnden. Om ärendet går vidare till Disciplinnämnden får studenten information om det samt en kallelse till Disciplinnämndens sammanträde.

Disciplinnämnden sammanträder

Disciplinnämnden sammanträder ungefär varannan vecka och beslutar då om flertalet ärenden. Ett enskilt ärende brukar ta ungefär 20 minuter. Disciplinnämnden består av fem ledamöter, rektor (ställföreträdare eller annan särskilt utsedd ställföreträdare), en lagfaren ledamot, en företrädare för lärarna och två representanter för studenterna.

Ett sammanträde går till så att nämnden presenteras av rektor. Sedan får institutionen tillfälle att lägga till kommentarer i ärendet och ledamöterna får ställa frågor till institutionen. Därefter får studenten yttra sig om den har något att tillföra ärendet och ledamöterna ställer frågor till studenten. Institutionen och studenten får sedan lämna salen medan ledamöterna överlägger. När ledamöterna kommit till beslut i frågan kallas institutionen och studenten in igen och rektor meddelar beslutet med motivering.

Avstängning, varning eller utan åtgärd

Om disciplinnämnden anser att studenten inte har vilselett vid examination lämnas ärendet utan åtgärd. Anser disciplinnämnden däremot att vilseledande har ägt rum blir följden i regel avstängning och mindre ofta en varning. Enligt högskoleförordningen kan avstängningens längd variera mellan en till sex månader men ombudens erfarenhet är att Stockholms universitets disciplinnämnd beslut om avstängning i regel varierar mellan en till fyra månader.

Avstängningens längd beror på:

  • hur omfattande vilseledandet varit

  • hur tidigt eller sent i utbildningen studenten är

  • det examinerande momentets omfattning i högskolepoäng

  • om studenten tidigare blivit föremål för disciplinär åtgärd

En avstängning innebär att studenten inte får delta i examination eller undervisning vid Stockholms universitet. Studenten får alltså inte närvara vid föreläsningar/seminarium/laborationer/examination eller liknande. I förlängningen innebär det även att studenten inte bedriver aktiva studier under avstängningsperioden (om den inte studerar vid ett annat lärosäte) och kan därför inte få studiebidrag/lån från CSN under denna period.

Överklaga ett beslut från Disciplinnämnden

Disciplinnämndens beslut går att överklaga hos allmän förvaltningsdomstol inom tre veckor från att studenten delgetts beslutet. En överklagan innebär att studenten vill att en överinstans prövar ärendet en gång till. Information om hur en student överklagar får studenten med beslutet från Disciplinnämnden. Ombuden kan ge råd kring vad studenten kan använda för argumentation i sin skriftliga överklagan.

Under och efter en avstängning – tänk framåt

Studenter är alltid välkomna tillbaka till Stockholms universitet efter en avstängningsperiod och ska inte drabbas av några repressalier eller liknande för att den haft ett disciplinärende. Under avstängningsperioden kan studenten planera sina framtida studier. Ett alternativ för att göra detta är att kontakta en studievägledare vid den institution studenten i vanliga fall studerar vid för att få råd och lägga upp en individuell studieplan. Att en student är avstängd från utbildning och examination hindrar inte att studenten får hjälp med förvaltningsadministrativa frågor som studievägledning.

Det är inte ovanligt att studenter mår dåligt innan, under samt efter handläggningen av ett disciplinärende. Där kan Studenthälsan vara ett bra stöd. De är väl insatta i studenternas situation generellt och har även kompentens gällande studenters situation kopplat till disciplinärenden. Det underlättar också att studenten pratar med sina nära och kära, berättar vad som händer och vilket stöd studenten skulle behöva i processen.

Vill du läsa mer?

Att disciplinära åtgärder får vidtas mot studenter, vad vilseledande är och disciplinnämndens hantering av ärenden regleras i högskoleförordningens 10:e kapitel samt till viss del av Förvaltningslagens regler om beslutsmotivering och handläggning. Dess föreskrifter är även omsatta i Stockholms universitets riktlinjer för disciplinärenden.


Rätt att överklaga, ompröva, ändra eller få rättelse av betygsbeslut - så här funkar det

En student kan inte överklaga ett betygsbeslut (det vill säga; har inte rätt att få examinationen överprövad av en annan person) men kan begära att få det omprövat, rättat eller ändrat.

Omprövning

En omprövning av betyg betyder att examinatorn ser över betygsbeslutet en gång till. Ingen annan än den som fattat det ursprungliga betygsbeslutet kan göra en omprövning. Enklast är om du mailar din examinator och i mailet berättar att du begär en omprövning av ditt betyg i en viss kurs och bifogar en fil med din argumentation, förslagsvis i en pdf. Examinatorn kan ändra betyget om det tidigare betyget är uppenbart oriktigt på grund av nya omständigheter eller av någon annan anledning, om ändringen kan ske snabbt och enkelt och om det inte innebär att betyget sänks. Rätten till omprövning av betyg regleras i 6 kap 24 § Högskoleförordningen.

Rättelse

Beslut om betyg som blivit uppenbart oriktigt p.g.a. skrivfel, räknefel eller liknande får rättas både till för- och nackdel för studenten. Rättelser till nackdel för studenten måste ske med stor försiktighet och endast när det gäller klara fall. Innan rättelse till studentens nackdel ska universitetsjuristerna vara tillfrågade och studenten normalt ges tillfälle att yttra sig. Precis som omprövning ska en rättelse göras av examinator. Rätten till rättelse av betyg regleras i 6 kap. 23 § Högskoleförordningen.

Ändring

Beslut om betyg som bedöms vara felaktigt på grund av nya omständigheter eller av någon annan anledning får ändras av examinator. Ett godkänt betyg får dock endast ändras till studentens nackdel under vissa angivna förutsättningar, t.ex. vid fastställt vilseledande vid examination. Vid ändring av betygsbeslut till studentens nackdel ska universitetsjuristerna vara tillfrågade och studenten normalt ges tillfälle att yttra sig. Ändring av betygsbeslut regleras i 37 § Förvaltningslagen.


Din kursplan - här regleras dina rättigheter och skyldigheter under en kurs!

Som student har du alltid rätt att få relevant information om kursen innan du påbörjar dina studier. Kursplanen ska vara fastställd och tillgänglig senast när kursen öppnar för anmälan.

Kursplanen innehåller föreskrifter som är juridiskt bindande, precis som lagar och förordningar. Föreskrifterna i kursplanen är bindande generellt för både lärosätet och studenter, så genom att läsa din kursplan hittar du information om både dina skyldigheter och rättigheter som student under en kurs.

Eftersom kursplanen är bindande får exempelvis inte andra examinationsformer användas än de som anges i kursplanen. Om kursplanen och något annat kursdokument, som t.ex. kursbeskrivningen, säger emot varandra så är det föreskrifterna i kursplanen som gäller.

I Stockholms universitets Regler för utbildning och examination på grund och avancerad nivå kan du läsa mer om vad en kursplan är och vad den ska innehålla.


Svarar inte universitetet på dina mejl? - läs mer om universitetets serviceskyldighet

Stockholms universitet är en myndighet, och som en myndighet finns det lagar som styr universitetets så kallade serviceskyldighet.

Skyldighet att svara på mejl

Enligt förvaltningslagen ska en myndighet lämna råd, upplysningar och vägledning i de frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Frågor ska besvaras så snabbt som möjligt. Enligt förvaltningslagen ska en myndighet ta emot besök och samtal. Myndigheten ska också göra det möjligt för enskilda att kontakta den via e-post. Om du mejlar en lärare med en fråga har de därför en skyldighet att svara, som huvudregel inom tre dagar.

Examinationsuppgifter ska rättas inom femton arbetsdagar

Som student har du rätt att få dina examinationsuppgifter rättade och betygsatta inom en viss tid. Det regleras i universitetets egna Regler för utbildning och examination på grund och avancerad nivå. Där står det att en examinationsuppgift bör vara rättad, betygssatt och inrapporterad i Ladok inom 15 arbetsdagar från examinationstillfället. Rättningen, betygssättningen och inrapporteringen bör också ske mer än tio arbetsdagar före nästkommande examinationstillfälle. Observera att arbetsdagar är ett absolut mått, och inte ska tolkas som just den berörda examinators arbetsdagar.


Hur hanterar SUS ombud känslig information om mig?

Alla studentärenden hanteras under sekretess. Det betyder att ingen annan än de ombud som hanterar ärendet tar del av uppgifterna. När ombuden har kontakt med andra parter som är relevanta för ett ärende, till exempel universitetet, så hanterar ombuden personuppgifter med omsorg och i dialog med berörd student.