“Chatbotarna gör att lärosätenas information om fusk måste kompletteras”

1. Tankar om senaste tidens debatt om chatbotar inom högre utbildning?
– Jag har försökt hänga med i debatten. Det pratas om botarna som det nya Google och det är tydligt att det finns en stor styrka i vad botarna kan prestera men samtidigt finns det en del risker som måste bemötas. Jag har själv försökt testa den mest använda boten ChatGPT, men det varit så högt tryck så jag har inte lyckats.
2. Hur tror du att universitetet bör förbereda sig för utvecklingen?
– Universitetet har en stor uppgift framför sig för att på bästa sätt förbereda sig för en verklighet då dessa botar används i stor skala. Dels handlar det om att ge förutsättningar för lärare att ta tillvara på de fördelar som botarna ger i exempelvis informationsinhämtning, dels handlar det om att säkerställa att den examination som sker på SU även fortsatt är rättssäker. En utveckling med fler salstentamen är trolig för att säkra detta. SU har i veckan tillsatt en arbetsgrupp som kommer undersöka de olika frågeställningarna och SUS kommer delta i arbetet.
3. Vilken tänker du är studentkårernas roll i eventuellt ökat fusk på grund av chatbotar?
– Som studentkår är det viktigt att ha en bra dialog med lärosätet om hur de arbetar förebyggande med informationsinsatser till studenter angående fusk. Med chatbotarna blir det viktigt att den information som redan finns kompletteras. Som studentkår ser jag också att vi ska delta i de pedagogiska diskussionerna om hur chatbotarna kan stärka inlärningen.

Previous
Previous

Allt fler studenter med diagnoser söker hjälp med sina studier vid SU

Next
Next

Snart blir Lappis Sveriges största bostadsområde för studenter