CSR ser dagens ljus
I måndags ägde det första sammanträdet med Centrala studentrådet (CSR) rum. CSR är ett forum som nominerar studenter till olika organ vid universitetet.
Vet ni om att studenter har rätt att finnas representerade i alla beredande och beslutande organ som behandlar frågor som berör utbildning eller studenternas situation? Vi nominerade studenter till allt från universitetsstyrelsen till internationella universitetssamarbeten och referensgrupper för kursvärderingar. Riktigt kul. Utöver detta diskuterade vi även Coronarelaterade frågor, frågor som berör studenters hälsa och lärarutbildningarnas organisation. Min presidiekollega Elis är ordförande för CSR och gjorde det med bravur.
Jag nämnde för ett par veckor sedan utredningen kring lärarutbildningarnas organisation. Nu börjar det närma sig deadline för när vårt remissvar ska in och jag tänkte skriva några rader om det. Förslaget från universitetet är att de tre ämnesdidaktiska institutionerna ska slås ihop till en och placeras under den humanistiska fakulteten. Detta innebär att nästan all utbildning centreras till en institution. Generellt ställer sig studentkåren positivt till detta men vi måste säkerställa vissa saker och inte minst att studenter inte faller mellan stolarna under perioden för hopslagning. I dagsläget byter lärarstudenter institution och även fakultet ofta och att skapa en tydligare heminstitution kommer underlätta, inte minst för de studenter som har rätt till särskilt pedagogiskt stöd. Vid Stockholms universitet är det så att Studentavdelningen beviljar särskilt pedagogiskt stöd i form av exempelvis förlängd skrivtid, men varje examinator får själv besluta om studenten ska få det stöd de har rätt till. Detta är ett orättvist system där det också öppnas upp för diskriminering. En student som har rätt till särskilt pedagogiskt stöd behöver i dagsläget förhandla med varje institution och varje examinator för att få sitt stöd vilket vi hoppas underlättas i och med en hopslagning.
I veckan har jag och Elis också hunnit med att prata med universitetet om studenternas studiemiljö under coronapandemin där vi återigen tydliggjort vikten av att universitetet är fortsatt öppet men även andra aspekter av studiemiljön. Vad gör en student om den inte har en webbkamera och det krävs vid examination? Vad kan universitetet göra? Dessa frågor kommer vi få fortsätta arbeta med även nästkommande år, för nästa år är ju snart här. Jag ska faktiskt gå på ledigt efter den här veckan och hoppas innerligt att ni också får möjlighet att vara lite lediga. Det är ni värda efter denna termin och detta år. Jag ska se på ”Abba – The Movie”, knäcka en nöt och försöka se solen så mycket jag kan. Om nu solen tittar fram.
God jul och gott nytt år, vi ses 2021!
Sofia